Mycket mat = Toaletten

Nu har jag precis hetsätit. Såklart har jag klarat mig utan mat under mina vakna timmar idag, men när suget kommer, då slår det till rejält. Blev en macka och massa knäckebröd med onyttigt skit på samt läsk. Och om man har fått i sig för mycket mat, vad gör man då? Antingen springer man tills man trillar ihop, eller så äter man inte på några dagar, eller så spyr man tills det inte finns något kvar att spy upp. Nu ska jag spy. FÖR JAG ÄR EN SÅ JÄVLA ÄCKLIG MÄNNISKA SOM ÄTER SÅNDÄR JÄVLA ÄCKLIG MAT SOM GÖR MIG SÅ JÄVLA FET!!!

Ta mig till landet ovanför molnen!

Kommentarer
Postat av: Kristina

håller på att läsa en bok som heter från överlevarlandet till livslevarlandet.
det handlar om en tjejs väg från matmissbruk till ett sk. normalt liv...
hmm har själv bulimi...jag kom på mej själv att matmissbruket (som jag eg. mår kasst av') är en stor del av mitt liv...vilket är helt fel..har haft det i 5 år nu....min mammas väninnas dotters hjärta slutade att fungera förra månaden...hon fick hjärtstillestånd , just pga sitt matmissbruk...
förstår om du inte tar in nånting av de jag säger nu ..har själv svårt att ta in saker. och det är väl det vi med såna här ätstörningar måste göra, öppna upp..våga visa oss svaga. inte vara så "hårda" ...

2007-11-28 @ 19:24:30
Postat av: fia.

Gumman, spy är så äckligt. Det är nästan det värsta sättet tycker jag.
Försök att rycka upp dej. Har du comviq förresten?

2007-11-28 @ 19:57:18
URL: http://matmissbruk.blogg.se
Postat av: fia.

Okej, synd, tänkte det kunde vara najs att smsa när man är i nöd liksom. Då kan man kanske stoppa sej själv lättare tänkte jag.

Avocados är bättre än mycket annat skit du kan råka stoppa i dej. Mycket bättre än mättade fetter.

2007-11-28 @ 20:48:46
URL: http://matmissbruk.blogg.se
Postat av: K

hade inte tänkt att skriva en kommentar men det är jäkla svårt att avstå. Vill du ha ett reellt tips på att bi nöjd över ditt fysiska yttre? jag ger det trots att du inte hunnit svara:

1. Ät regelbundet (så slipper du hetsätningen)och var INTE rädd för att äta typ nötter, avokados, lax mm. Du blir inte fet av dessa fetter!

2. Träna max 2 pass i veckan så att du får en fin balans och kontinuitet i din träning (på det sättet undviker du tvångstankar/kravfylldhet/prestation i själva träningen. Jag kan garantera att du ser resultat av detta efter ett par veckor (även om du tror att jag snackar goja)

3. Lägg fokus på annat än matintag. Vad är viktigt för dig? Vill du må bra? Vad får dig att må bra? Vilka livsområden är du nöjd med eller vill du förändra? (livsområden: fritid, vänner, plugg, jobb, familj, psykisk hälsa, fysisk hälsa etc). Om alla områden ligger på botten - starta att förändra ett. De påverkar varandra!

4. Hitta en miljö där allt är kravlöst och försök att finn ro inom dig själv... typ ett mantra, ta djupa andetag, lyssna på bra musik etc. det som får dig att just må bra. Acceptera dig för den du är och var "här och nu" istället för "där och då" eller i "framtiden".

5. Undvik att älta ditt matintag (eller värdelöskänslor mm). Det gör du genom att undvika de specifika situationer du oftast ältar i. Exempelvis skriva dagbok innan du lägger dig...

6. Njut av Livet. Vet att det kan vara en helt omöjlig begäran om att är nattsvart, men tro på klyschan eller ej: Solens strålar skymtar på riktigt bakom molnen. Bestäm dig bara för att locka fram dem! Ju mer positiva tankar som du kan berika ditt liv med, ju rikare blir det.

7. Följer du ovannämnda "livsregler" kommer du helt plötsligt bara stå där, glad, nöjd och tillfreds med det just Du är. Du är Unik!

//K

2007-11-28 @ 21:42:28
Postat av: T

Jag har varit sjuk själv i anorexi när jag gick i gymnasiet. Själv hade jag aldrig skrivit så som du gör. Man skäms när man är mitt uppe i det, man vill inte visa. Man luras för att men vill vara "normal".
Du söker bara uppmärksamhet, vilket är vidrigt.

2007-11-28 @ 22:05:24
Postat av: Me

Eh, uppmärksamhet? Märks att du inte följt mig i min blogg. Uppmärksamhet är det sista jag vill ha. Då hade jag väl inte skrivit en anonym blogg? Då hade jag väl berättat om det för mina nära och kära? Skit i att läsa min blogg och komma med onödiga kommentarer när jag mår som jag mår. Du är väl vidrig om någon som kläcker en sådan kommentar..

2007-11-28 @ 22:12:44
URL: http://www.behindthesmileonmyface.blogg.se
Postat av: Anonym

du är sjuk och måste skaffa hjälp, lägg ner bloggen innan du skadar unga tjejer som är lättpåverkade och tror att detta är okej!

2007-11-28 @ 22:53:10
Postat av: Sara

Jag läste just ditt dagboksinlägg, det var så det började för mig med. Tanken var att äta lite nyttigare, men sen började utesluta saker som pasta, smör, salt osv till att äta mindre portioner. Det var då jag fick min målvikt på 50 kg. Som tur var hade jag en kompis med anorexia som ställde mig mot väggen. Det var första gången jag kände att någon förstod mig.
Tyvärr har hon flyttat och det är inte enkelt att prata med ens närmaste när de inte kan förstå en, inte ens om de försökte. Känns skönt att veta att man inte är ensam, tack vare dig och Fia.
Tråkigt att du har det jobbigt, hoppas du har någon du kan prata med när du har det jobbigt för det hjälper verkligen. Att sluta äta löser ingenting, tro mig. Kram på dig

2007-11-28 @ 23:22:13
Postat av: Fd. matmissbrukare

Hej!

Ville bara säga att jag vet precis hur det är. Men sanningen är den att ja, du kommer att gå ner i vikt om du inte äter något/jätte lite.. men du kommer att tappa sjukt mycket muskler! Kroppen kan endast frisätta 70 kcal * antal kg fett du har på kroppen / dag. En normal fett% för tjejer ligger runt 20, och jag antar att du har mindre. Så om vi säger att du v äger 55 kg och har en fettprocent på 20, så har du 11kg fett. Då kan din kropp frisätta 11 * 70 = 770 kcal rent FETT / dag. Om du överskrider den siffran så börjar kroppen brytas ned.

Men till att börja med måste du räkna ut ditt energibehov!
655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)När du räknat ut detta gångrar du med 1.2 för att få den slutgiltiga siffran. Om jag utgår från 55 kg som innan, och 165 cm lång, 18 år så blir det alltså:
655.1 + (9.563 x 55) + (1.850 x 165) - (4.676 x 18) * 1.2 = 1682 kcal / dag, en helt vanlig dag utan motion. Om du motionerar plusar du självklart på det, då förbränningen höjs. Som du ser här skulle du kunna äta mycketmycket mer än vad du gör!
Jag vet inte riktigt om det var bra eller dåligt att jag skrev detta. Jag vill ju inte att du ska leva med dessa ätstörningar, och därmed hjälpa dig att gå ner i vikt. Men om du gör så här så går du ner på ett bra sätt i alla fall. Du behöver inte må dåligt och hetsäta pga. hunger. Jag har lyckats efter vetskapen av detta! Innan gjorde jag precis som dig och svalt mig själv.. och då slutar det alltid med att man hetsäter för man blir så fruktansvärt hungrig. Dessutom tänker man ständigt negativa tankar (speciellt om sin kropp eftersom det är det man fokuserar på), pga att man har så lite mat i sig. Hjärnan behöver mat för att vara glad. Om du undrar något så är det bara att fråga.
Kram på dig!

2007-11-29 @ 00:43:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0